İLETİŞİM FAKÜLTESİ
Halkla İlişkiler ve Reklamcılık
IAED 340 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Evrensel Tasarım
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
IAED 340
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
4
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Servis Dersi
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders, Evrensel Tasarım kuramları ile ilgili bir temel edindirmeyi amaçlar. Evrensel Tasarım farkındalığının kazanılması ile kullanıcı odaklı tasarım yaklaşımı olduğu, tasarım bittikten sonra üzerine eklenecek bir olgu olmadığı kuram ve örnekler üzerinden gösterilmektedir. Evrensel Tasarım’ın tarihçesiyle başlayan ders, Engelsiz Tasarım ve Erişilebilir Tasarım tanımlarından sonra, kuram, kural ve uygulamalarıyla devam etmektedir. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Ders kapsamında bireysel şekilde çeşitli ölçekteki mekânlar incelenmekte ve “evrensel” şekilde tekrar tasarlanmaktadır. Ergonomi altyapısıyla paralel şekilde tartışılan konular, sadece tekerlekli sandalye kullananların değil, her tür insanın rahat edebileceği, eşit koşullarda kullanabileceği mekânlar tasarlamak konusunda temelleri verir. Evrensel Tasarım, tasarım eğitiminde sıklıkla atlanan önemli bir konudur. Evrensel Tasarım’ın, projenin yaratıcılığına karşı duran, ve engelliler için zorunlu şekilde projeye uygulanması gereken steril bir gereklilik olduğu anlayışından vazgeçilerek, yaş, beceri, cinsiyet ayırt etmeksizin dahil eden bir yaklaşım olduğu anlayışının edinilmesi hedeflenmektedir. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Evrensel tasarıma giriş | |
2 | Evrensel tasarım ilkeleri | Okuma: The Universal Design File: Designing for People of All Ages and Abilities , UDF.12.98, Molly Story, James Mueller, and Ron Mace, 1998, 164 pp.* (https://www.ncsu.edu/ncsu/design/cud/pubs_p/pudfiletoc.htm) |
3 | Ergonomi, antropometri, biyomekanik, insan fizyolojisi | Dul & Weerdmeester " Ergonomics for Beginners ", Chapter 1-2 |
4 | Ergonomi, insan duruş ve hareketleri | Dul & Weerdmeester " Ergonomics for Beginners ", Chapter 1-2 |
5 | Evrensel yaklaşım, insan faktörü, çevresel faktörler | Okuma: R.L. Mace, G.J. Hardie,and J.P.Place, Accessible Environments: Toward Universal Design, Center for Universal Design (1991) (https://www.ncsu.edu/ncsu/design/cud/pubs_p/docs/ACC%20Environments.pdf) |
6 | Ev ortamında evrensel tasarım | Okuma: Housing for the Lifespan of All People, Center for Universal Design (1994) (https://www.ncsu.edu/ncsu/design/cud/pubs_p/docs/housing%20for%20lifespan.pdf) Reading: Visit-ability:An Approach to Universal Design in Housing (http://idea.ap.buffalo.edu//Publications/pdfs/VisBkVer3703.pdf) |
7 | Çalışma ortamında evrensel tasarım | Okuma: Case Studies on Universal Design , Center for Universal Design (1998) (https://www.ncsu.edu/ncsu/design/cud/pubs_p/pud.htm) |
8 | Vize sınavı | Önceki derslerin gözden geçirilmesi |
9 | Dış ortamda ve kamu alanlarında evrensel tasarım | Okuma: Case Studies on Universal Design , Center for Universal Design (1998) (https://www.ncsu.edu/ncsu/design/cud/pubs_p/pud.htm) |
10 | Ulaştırmada evrensel tasarım | Okuma: Case Studies on Universal Design , Center for Universal Design (1998) (https://www.ncsu.edu/ncsu/design/cud/pubs_p/pud.htm). Arazi Çalışması teslimi |
11 | Sunumlar | Öğrenci sunumları |
12 | Sunumlar | Öğrenci sunumları |
13 | Öğretim ortamında evrensel tasrım, sağlık ortamında evrensel tasarım | Okuma: Case Studies on Universal Design , Center for Universal Design (1998) (https://www.ncsu.edu/ncsu/design/cud/pubs_p/pud.htm) |
14 | Evrensel tasarım standartları | Ödev teslimi |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final sınavı |
Ders Kitabı | R.L. Mace, G.J. Hardie,and J.P.Place, Accessible Environments: Toward Universal Design, Center for Universal Design (1991) (https://www.ncsu.edu/ncsu/design/cud/pubs_p/docs/ACC%20Environments.pdf) |
Önerilen Okumalar/Materyaller | 1. Reading: Case Studies on Universal Design , Center for Universal Design (1998) (https://www.ncsu.edu/ncsu/design/cud/pubs_p/pud.htm) 2.Housing for the Lifespan of All People, Center for Universal Design (1994) (https://www.ncsu.edu/ncsu/design/cud/pubs_p/docs/housing%20for%20lifespan.pdf) 3. M.Story, The Universal Design File: Designing for People of All Ages and Abilities, Center for Universal Design (1998) (https://www.ncsu.edu/ncsu/design/cud/pubs_p/pudfiletoc.htm) 4. W.F.E.Preiser and K.H. Smith, Universal Design Handbook, McGraw-Hill (2001) 5. E.Steinfeld and J.Maisel, Universal Design, John Wiley & Sons (2012) 6. J. Dul and B. Weerdmeester, Ergonomics for Beginners, 3rd Edition, Taylor&Francis (2008) 7. G.Salvendy, handbook of Human Factors and Ergonomics, 4th Edition, John Wiley & Sons (2012) 8.C. Stephanidis, The Universal Access Handbook, CRC Press ( 2009) 9.Visit-ability:An Approach to Universal Design in Housing (http://idea.ap.buffalo.edu//Publications/pdfs/VisBkVer3703.pdf) |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması |
1
|
10
|
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
10
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
10
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
30
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
5
|
70
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
30
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
16
|
1
|
16
|
Arazi Çalışması |
1
|
7
|
7
|
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
8
|
8
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
4
|
4
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
7
|
7
|
Final Sınavı |
1
|
10
|
10
|
Toplam |
100
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık alanına temel oluşturan kuram, kavram, yöntem, araç ve fikirleri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar. |
|||||
2 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık alanında içerik üretmek için gerekli verileri bilimsel yöntemlerle toplar ve kullanır. |
|||||
3 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık alanında edindiği kuramsal bilgileri uygulama alanında kullanır. |
|||||
4 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık alanına ilişkin sorunlar karşısında analitik düşünme becerilerini kullanır. |
|||||
5 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık ile ilgili konularda ürettiği yaratıcı fikirleri ve bilimsel verilerle desteklenmiş çözüm önerilerini ilgili paydaşlara yazılı ve sözlü olarak aktarır. |
|||||
6 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık alanında uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alır. |
|||||
7 | Bölgesel, ulusal, küresel konular ve sorunlar hakkında bilgi sahibi olarak; bu sorunlara yönelik kamu yararı gözeten ve farkındalık yaratan çözüm önerileri geliştirir. |
|||||
8 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık alanını destekleyen diğer disiplinlere ilişkin temel bilgileri uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
|||||
9 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık alanındaki mevzuatı, yenilikleri, değişimleri ve güncel gelişmeleri ve iş sağlığı ve güvenliği uygulamalarını yakından takip ederek edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri bireysel ve toplumsal amaçlar doğrultusunda yaşam boyu kullanır. |
|||||
10 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık alanında toplumsal, bilimsel ve profesyonel etik değerleri gözeterek veri toplar, yorumlar ve paylaşır. |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Halkla İlişkiler ve Reklamcılık alanıyla ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). |
|||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
|||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirebilir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
Afet İletişimine ‘İzmir’ Modeli
İzmir Ekonomi Üniversitesi’nde (İEÜ) görevli 4 akademisyen, küresel iklim değişikliğinin de etkisiyle sel, yangın, hortum ve deprem gibi doğal felaketlerin artması üzerine
Kariyer yolunda 3 günde 7 ziyaret
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Bölümü, öğrencilerini mezun olmadan önce iş dünyasıyla tanıştırarak kariyer yolculuklarında onlara yeni fırsatlar sunmak
MIRA Creative Women in Labor Market" Erasmus+ Projesi'nin 2. Ulusötesi Toplantısı, İngiltere'nin Hull kentinde gerçekleşti.
İzmir Ekonomi Üniversitesi'ni temsilen ise Dekanımız Prof. Dr. Ebru Uzunoğlu ve Bölüm Başkanımız Doç. Dr. Selin Türkel toplantıda yer aldı.
‘İyilik’ projeleriyle fark yarattılar
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Bölümü öğrencileri, dünyaca ünlü bir lastik markası (Continental) için ‘iyilik iletişimi’ temasıyla yaratıcı fikirler
‘İyilik’ projeleriyle fark yarattılar
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Bölümü öğrencileri, dünyaca ünlü bir lastik markası (Continental) için ‘iyilik iletişimi’ temasıyla yaratıcı fikirler
‘MIRA-İşgücü Piyasasında Yaratıcı Kadınlar’ adlı Erasmus+ Projesi
‘MIRA-İşgücü Piyasasında Yaratıcı Kadınlar’ adlı Erasmus+ Projesi'nin Nisan ayı toplantısı proje koordinatörü ve ortakların katılımıyla gerçekleşti. Proje sürecine ilişkin gelişmeler paylaşılırken, Mayıs
İletişim Araştırmaları Derneği (İLAD) tarafından 2020 yılında akredite edilmiş olan bölümümüz, ara değerlendirme sürecini başarıyla tamamlayarak toplam beş yıllık akreditasyona hak kazandı.
İletişim eğitimi konusunda Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından yetkilendirilen ulusal kalite güvence kuruluşu İLAD, Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Programımızı beş yıl süreliğine
Amerika’da ‘İzmir’ gururu
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) mezunu Lena Çavuşoğlu, ailesinin sahibi olduğu firmada çalışmak yerine ‘Yurt dışında akademik kariyer yapacağım’ diyerek hayallerinin peşinden gitti,